top of page

גרמניה- היער השחור

תקופה: אוגוסט 2023

הרכב: זוג פלוס שני ילדים בני 8.5 ו-4.5

טיסה: טיסת איזי ג'ט לג'נבה במחיר של 1,315 דולר לארבעה כרטיסים פלוס שתי מזוודות גדולות. כבר כמה שנים שאני שומרת בראש את הרעיון לטיול ביער השחור, בשנה שעברה טיילנו בצרפת ובשוויץ והבנו כמה פוטנציאל יש בהגעה בטיסה זולה לג'נבה- אפשר לעשות ממש מיני יורוטריפ של צרפת, שוויץ, גרמניה, אוסטריה וגם איטליה שנשארה בחוץ בטיול הזה. עברה בי התלבטות אם לסגור טיסה בכלל לבאזל שההגעה משם ליער השחור היא קלאסית, אבל הבדלי המחירים בינה לבין ג'נבה היו די גדולים ועומרי הציע שנתחיל את הטיול שלנו בכמה ימים באנסי, צרפת אז סגרתי בסוף טיסה לג'נבה.

הגעה: לגרמניה הגענו בנסיעה מאזור האלפים הצרפתים, עם שתי עצירות בשוויץ, כאשר הנסיעה כולה ארכה שש שעות.

כמובן שההגעה ליער בטיסה נוחה יותר דרך נחיתה בבאזל, ציריך או באדן. זה בעיקר תלוי מחיר. משלוש האפשרויות וחברות התעופה המדוברות, אני חושבת שבאזל היא האופציה הכי טובה.

למגיעים כמונו מאזור צרפת/ שוויץ, כדאי ואף רצוי לשלב אטרקציות גם בשוויץ, יותר באזור ציריך וצפונה ולא מעבר כאשר מתכננים לישון באזור היער ולא לשלב שינה גם בשוויץ.

ניתן לשלב בשוויץ את מפלי הריין, אגם קונסטנץ, מפעל השוקולד לינדט, מוזיאון הפיפ"א ועוד.

הכל תלוי זמן ועניין. לנו היה נכון לשלב את פיפ"א במיוחד בשביל עמית שחולה על כדורגל ואת מפלי הריין, שלי כבר יצא לבקר לפני עשר שנים וזכרתי כיפים מספיק בשביל לחזור אליהם.

רכב: שכרנו דרך AVIS. עלות 2000 דולר לשלושה שבועות. שכרנו מהצד הצרפתי של השדה בז'נבה.

מדבקת זיהום אוויר: בגרמניה אין צורך במדבקה כדי לנסוע בכבישים מהירים, אך יש צורך במדבקה לזיהום אוויר כאשר נכנסים לעיר גדולה (כמו מינכן וכו'). למי ששוכר רכב בגרמניה, המדבקה ניתנת עם הרכב, אך למי שמגיע עם רכב משוויץ, צרפת או כל מדינה אחרת והוא מתכנן להיכנס לערים גדולות, יש להצטייד במדבקה.

ניתן לקנות את המדבקה במכוני רישוי ולא בתחנות דלק. מצרפת לינק למקום קניית המדבקה באזור טיטיזי. שם המקום TÜV SÜD SERVICE-CENTER TITISEE-NEUSTADT והמדבקה עלתה שם 17.5 אירו. https://maps.app.goo.gl/fg2AM3gQGLY2TU1T7

המדבקה הירוקה בתמונה היא המדבקה של גרמניה, המדבקה התחתונה, הצהובה היא של שוויץ (למקרה שאתם רוצים להגיע רק לאזור מפלי הריין, ניתן להגיע ללא כבישי אגרה ואז אין צורך במדבקה של שוויץ).

לינה: בשבעה לילות שישנו בגרמניה לקחנו דירה Braviscasa - Ferienresidenz Hinterzarten

שממוקמת בעיירה Hinterzarten. עלות הדירה 1,302 אירו כולל מיסים והיטלים של המקום.

הדירה מקסימה, מודרנית, נקייה, מאובזרת וממוקמת באזור מצויין לטיול כוכב ביער.

לבעלי הדירות יש גם דירות בסגנון בטיטיזי, אבל המרחק בין שתי העיירות לא גדול כך שלא כל כך משנה איפה תלונו. המיקום מצויין ובמרחק נסיעה קצר מכל האטרקציות מסביב.

בחרתי בדירת דופלקס כי היא הייתה היחידה שיכולתי להזמין שם עם אפשרות ביטול יחסית מאוחרת. בבניין כולו יש עוד דירות, ביניהן גם דירות גן, חניה תת קרקעית וגם חדר כביסה.

המטבח מאובזר מצויין, מקרר גדול, חדר מקלחת ושירותים מרווחים ונקיים, שולחן אוכל שמאפשר ארוחות משפחתיות וחדר שינה להורים בקומת הכניסה וסלון עם ספה נפתחת שהפך להיות חדר הילדים בקומה העליונה.

ביקור ביער השחור תמיד משלב בתוכו את האטרקציה המרכזית והפופולארית ביותר של האזור – פארק אירופה (Europe Park) וגם ביקור בפארק המים - רולנטיקה וביקור במדינות שוויץ ובצרפת. לאחר קריאה מעמיקה והיכרות עם ילדי ובעלי, הבנתי שאין לנו טעם להגיע לפארק אירופה עם הילדים, אלא עדיף להגיע ללגולנד ואם לא נגיע לפארק אירופה, אז כדאי לפסוח גם על רולנטיקה ולהסתפק בבאד פרדייס.

השיקולים שלי לגבי לא להגיע לפארק אירופה היו המתקנים שברובם מתאימים לילדים יותר גדולים מגילאי 4.5-8.5 או לפחות לילדים אקסטרימים ברוחם ולהורים ולילדים עם יותר סבלנות לעמידה בתורים...

הידיעה שהילדים שלי מסתפקים במעט, גם עזרה להחליט שאין צורך בפארק מים גדול בשביל לספק אותם, בטח לא ליום שלם...

הילדים שלי מאוד אוהבים לגו, אז הלגולנד הרבה יותר קרץ לנו(ראו פוסט נוסף על הלגולנד).

לגבי צרפת, חבל אלזס נשמע באמת חלומי ורומנטי לטיול זוגי, אך לטיול עם ילדים, במזג אוויר חם ועוד כשאנחנו מגיעים כבר מעיירה צרפתית...החלטתי שלשם אגיע באיזה טיול חג מולד כי האווירה שם בטוח קסומה בחורף.

בשוויץ היינו חייבים לעבור בדרכינו מצרפת לגרמניה ואני לא אומרת אף פעם לא לביקור בשוויץ.

אף על פי שלא הגענו לפארק אירופה ורולנטיקה, אתן את הטיפים שאוכל מהניסיון שצברתי בקריאה בקבוצות ובאתרים השונים.

למי שמגיע לפארק אירופה ללא ספק שווה לרכוש את הכרטיס השחור וללא ספק כדאי לפצל את השינה ולהישאר ללינה באזור העיירה רוסט (Rust) כדי להתחיל את היום מוקדם ולסיים אותו קרוב, במיוחד אם תרצו לחזור ליום נוסף או לבקר גם ברולנטיקה. אם להתחיל שם או לסיים שם תלוי בכם.

מומלץ מאוד לתכנן את הביקור מראש באמצעות אתר האינטרנט של הפארק ולהחליט באילו מתקנים אתם מעוניינים להתמקד. הקפידו להגיע מוקדם בבוקר לפני שיש עומס ותביאו עימכם שתיה ואוכל, כי קראתי שהמחירים במזנונים השונים בתוך הפארק נחשבים ליקרים במיוחד. מומלץ להיעזר באפליקציה של הפארק – Europe Park Guide שנותנת מידע מדויק על אורך התורים במתקנים השונים, שעות המופעים, על החניונים, התמצאות הפארק הענק ועוד.

מי שיש ברשותו את הכרטיס השחור יכול להגיע לפארק אירופה ללא הזמנת כרטיסים ליום מסויים, מי שמתכנן להגיע ללא כרטיס שחור, רצוי להזמין מקומות מראש וכן להזמין כרטיסים נפרדים גם לרולנטיקה (Rulantica) שנמצא צמוד לפארק אירופה.

מסלול הטיול:

את מסלול הטיול בניתי כימי טיול לפי אזורים כאשר מה נעשה באיזה יום נשאר פתוח לפי חשק, זרימה ומזג אוויר.

חייבת לשתף שעומרי ואני לא עפנו על היער השחור, מי שמחפש נופים וטבע, היער השחור פחות עונה על זה. מסלולי ההליכה נחמדים מאוד, אך ממש לא ברמה של המדינות השכנות לגרמניה ואם תוסיפו לזה את מזג האוויר החם שנפלנו עליו והאגמים הלא כאלה מזמינים שלהם, אז אפשר להבין איך החוויה הכללית הייתה פחות מהנה.

יום טיול 1: שוויץ

מוזיאון פיפ"א (FIFA Museum): כחלק מהמעבר שלנו מצרפת לגרמניה חייבים לעבור בשוויץ, לרוב אנשים שמגיעים משוויץ לגרמניה משלבים את בית השוקולד של לינדט, מפלי הריין והעיירה שטיין אם ריין ( Stein am Rhein) או פארק חבלים שנמצא קרוב למפלי הריין או לחילופין את אי הפרפרים ואגם קונסטץ.

אז בתכנית המקורית שלי היה לנו את מפלי הריין ואי הפרפרים. כמה שבועות לפני הטיסה נתקלתי בפוסט על מוזיאון פיפ"א ואחרי שקראתי עליו עוד, החלטתי שאנחנו חייבים לעצור שם בשביל עמית, בן ה8 וחצי שלי שחי ונושם כדורגל בשנה האחרונה. המוזיאון היה שווה כל שקל. הילדים נהינו וגם עומרי ואני.

כרטיסים קניתי יום קודם דרך האינטרנט (כשעקבתי כבר קודם לראות שאין עומס ונשאר בלי כרטיסים). עלות הכרטיסים הייתה 248 שקלים לשלושה כרטיסים (איתי היה חינמי). למקום אין חניה, לאחר שעשינו חיפוש בגוגל לחניה קרובה החלטנו לחנות ברחוב עם מדחן, אך קחו בחשבון שיש מקומות חניה שמוגבלים לשעתיים ולנו זה היה קצת גבולי(אפשר לבלות במוזיאון כשעתיים וחצי).

המוזיאון מכיל המון עובדות מעניינות על חוקי הכדורגל והתפתחותם לאורך השנים, נתונים על התחרויות, גביעים, כדורים ועוד אבזור של נבחרות שונות וגם חלק שבו הילדים מראים את יכולות המשחק שלהם בתחנות שונות שבודקות את דיוק ועוצמת הבעיטה שלכם. בטלויזיה הכל נראה כזה פוקס לא מתוכנן, אבל כמה מורכבות יש במשחק הזה. אני יצאתי מוקסמת ואני לא ממש אוהבת כדורגל:).

מפלי הריין (Rhine Falls): מפלי הריין הם מפלים מרשימים בכמות המים שזורמים בהם בעוצמה. למפלים יש שני צדדים שניתן לצפות בהם משני צידי נהר הריין, האחד בצד הדרומי של טירת לאופן והשני בצד הצפוני של טירת וורת.

דרך טירת וורת שבגדה הצפונית ניתן לשוט אל המפלים ואל הסלע שבלב המפלים ולטפס עליו לתצפית על המפלים, דרך טירת לאופן שבגדה הדרומית, יורדים לאורך מרפסות תצפית על המפלים (יש מעלית שתעלה אתכם חזרה).

אפשרויות השיט במפלי הריין

הסירה הצהובה: הסירה תיקח אתכם בשיט לכיוון הסלע הממוקם ממש באזור המפל עצמו. כאשר תגיעו לסלע תוכלו לטפס לפסגה ולהתרשם מהנוף שנשקף ממנו. משך השיט כולל העצירה הוא כ-30 דקות והוא יוצא בכל 30 דקות(אם לא היינו ביום חם וגם קצת עייפים אני מניחה שהיינו עושים גם את זה). עלות השייט כולל העלייה לסלע 20 פרנק שוויצרי.

הסירה האדומה: סירה שמטרתה להעביר את המבקרים בין שתי הגדות של הנהר. משך השיט הוא כ- 3 דקות והסירה יוצאת בכל 15 דקות מאחת הגדות.עלות השייט 5 פרנק שוויצרי

הסירה הכחולה: סירה שלוקחת בסמוך למפלים. משך השיט הוא כ-15 דקות והסירה יוצאת בכל 30 דקות.

הסירה הורודה: השייט הארוך ביותר שכולל הדרכת אודיו (כולל בשפה העברית),שמספרת על ההיסטוריה של המפלים ועוד. משך השיט הוא כ-30 דקות והסירה יוצאת בכל 60 דקות.עלות השייט 7 פרנק שוויצרי

הסירה הוורודה: סירה שכוללת הדרכת אודיו (כולל בשפה העברית), בהדרכה תוכלו לשמוע על ההיסטוריה של המפלים ועוד. משך השיט הוא כ-30 דקות ויוצא בכל 60 דקות. עלות השייט 11 פרנק שוויצרי.

במפלי הריין ביקרתי גם ב-2010, כמה עוצמתיים ומרשימים הם נראו לי אז...ואז ביקרתי ביולי 2011 בניאגרה פולס ובביקור הזה ב- 2023 הם נראו לי מרשימים פחות (עומרי טוען שהם עדיין מרשימים מאוד והילדים נהנו שם מאוד).

כמו שכבר ציינתי, יש שתי כניסות להגעה, בעצם משני צידי הנהר. אנחנו הגענו מטירת וורפן, בעיני הצד היפה והנכון להגיע ממנו. שילמנו 6 פרנק לחניה ועוד 5 פרנק לאדם (שוב איתי חינמי) לכניסה למדרגות שמובילות למרפסות התצפית לצד המפלים.

בירידה עד למטה ישנה עמדה שבה אפשר לרכוש כרטיסים לאחת הסירות: כחולה, צהובה או ורודה. כל אחת מהן כוללת בתוכה את הסירה האדומה שבעצם מעבירה אתכם לצד שממנו הסירות יוצאות. אנחנו בחרנו לקחת את הכחולה שלוקחת אתכם הכי קרוב למפלים למשך 15 דקות.

העוצמה של המפלים אכן מרשימה (קצת פחות ממה שהרשים אותי ב-2010), אבל קיבלנו גם קשת בענן שהוסיפה יופי לעוצמת המים. עמית הלך לשבת לו בראש הסירה ולמרות שהיינו בצד שאמור להירטב, נרטבנו פחות ממה שחשבתי (והיה כל כך חם שהתאים לי להירטב).

יום טיול 2: אזור הינטרצארטן(Hinterzarten) וטיטיזי (Titisee)

מסלול נקיק רוואנה (Ravennaschlucht ): המסלול מתחיל מתחת לקשתות גשר הרכבת, שמאחורי מלון Hofgut Sternen אשר ממוקם ממש בסמוך לשעון הקוקייה וחנות ניפוח הזכוכית שבאזור. מסלול יפה מאוד, מזכיר מסלולי הליכה שעשינו בסקוטלנד, נורבגיה ואפילו בניו זילנד. המסלול לא מאוד קשה להליכה, אך הוא בעליה ולכן יש רגעים שצריך לעצור, לקחת קצת אוויר ולהמשיך, בטח כשעושים אותו אחרי מחלה והגוף עוד יותר חלש כמו שאנחנו הגענו לטיול.

מצאנו את עצמנו לוקחים הפסקות כשהילדים לגמרי סבבה. לא כל כך ברור איפה המסלול מסתיים, אין איזו נקודת סיום ברורה כמו איזה מפל גדול. עצרנו כשהגענו לאזור מגורים ובעצם גם יצאנו מאווירת היער.

*טיפ חשוב לגבי החניה. קראתי בקבוצות שונות ישראלים שכותבים שהחניה חינם בכורכר לפני המלון, אבל זה לא מדוייק. החניה לא חינם, יש שילוט ברור והתשלום הוא 3.5 אירו. משלמים או באפליקציה( צריך להיות מקומי בשביל זה) או במלון עצמו.

מסלול הגמד פלטחל (Evernius Flechtel): מסלול קצר באורך 1.5 ק"מ שמתאים למשפחות ונגיש גם לעגלות תינוק. במסלול עוברים דרך לא מעט תחנות עצירה והפעלה המתאימות מאוד לילדים, בין היתר יוכלו הילדים לדבר בטלפון עץ, לשחק במשחקי זיכרון, לנגן מנגינות, לעבור מעל גשר חבלים חביב ועוד. המסלול מקסים ממש. הולכים לפי הגמד לאורך כל המסלול שמצביע על המשך הדרך, לגמד הזה קוראים הגמד פלחטל ומכאן נולד השם למסלול. כשיש כל כמה זמן משימות שונות שמפעילות את הילדים. מזג האוויר החם והעייפות שהייתה לנו מהמסלול הקודם גרמו לנו להחליט לחתוך לחדר לישון קצת כדי שנוכל להגיע עם כוחות לבאד פרדייס אליו היו לנו כרטיסים ב-17:00, אך כדי לנצל את 4 השעות שלנו נוכל להגיע לכל המאוחר ב-18:00.

באד פרדייס (Badeparadies) : לבאד פרדייס הזמנתי מקום מראש לארבע שעות בלבד החל מחמש כדי לסיים בו את היום. התכנון מראש היה כדי להגיע למקום בסוף שבוע בוודאות כדי ליהנות משני המתחמים הגלקסי- לילדים והפאלם- למבוגרים ועוד יותר לשריין מקום במידה ובאוגוסט היה עמוס יותר או שהסופ"ש ייפול על יום גשום ואז המקום יתמלא מהר. רק בסופי שבוע מאפשרים לילדים בגילאים 3-16 להיכנס למתחם.

נכנסנו, קיבלנו צמידים אלקטרונים שמאפשרים כניסה ומעבר בין המתחמים וגם הזמנת שתיה ואוכל (התשלום על הכל ביציאה בזמן החזרת הצמידים). נכנסנו למתחם הפאלם, שמרנו לנו כיסאות עם מגבות ןעברנו עם הילדים למתחם הגלקסי. היה בדיוק הזמן לבריכת גלים והילדים התלהבו...משם הילדים הלכו למגלשות ועלו וירדו בהן כמה פעמים. המים היו לנו קרים יחסית והצעתי שנלך לאזור השני כי אולי שם המים יהיו חמימים יותר וכך היה. ברגע שעברנו לשם הווייב שלנו השתנה לגמרי. מים נעימים יותר, זרמי ג'קוזי שמופעלים כל כמה זמן בצידי הבריכה, ברים להזמנת שתייה אלכוהולית וגם ללא אלכוהול באמצעות הצמידים האלקטרונים, יציאה לבריכה חיצונית. בילינו שם קרוב לשעתיים וחצי ואז חזרנו עם הילדים למתחם הגלקסי שם נשארנו עד הסוף כשהילדים עולים ויורדים מהמגלשות ומבסוטים ממש.

הגענו בחמש וחצי ויצאנו בתשע וחצי כשהמקום נסגר ב-22:00.

יום טיול 3: אזור אגם שלוכזי

אגם שלוכזי (Schluchsee): הגענו באזור 10:00 בבוקר לחנות בתחנת הרכבת כשנראה שהמקום רק מתעורר. שמנו כסף במדחן לשעתיים וחצי ויצאנו להליכה קצרה לכיוון אזור הסירות. לאחר שאכלנו ארוחת בוקר על ספסל מול האגם, לקחנו סירת מנוע לשעה בעלות 27 אירו ( 17 לחצי שעה ו-12 לחצי שעה נוספת). האגם המלאכותי מקסים ומרגיע, למרות שהמים שלו הרגישו חמימים יחסית והיו לא מעט אנשים שנכנסו למים מהסירות, אנחנו החלטנו שלא כי המים לא נראו כאלה מזמינים בצבע. בשעה הפלגה הילדים, כל אחד בזמן שלו בשעון, השיטו את הסירה ונהנו מכל רגע.

באזור האגם יש גם רכבת פנורמית שויתרנו על לעלות עליה כי היא לא הרגישה כזאת פנורמית וסירה גדולה שלוקחת להפלגות את מי שלא רוצה לצאת לבד עם סירה.

מסלול גן הפסלים(Schlühüwanapark) ואגם שלוטכזי (Schlüchtsee ) : מסלול מקסים ממש. לאורך הדרך יש סנאי שמורה לנו את הדרך ללכת בה. מדובר בדרך יער יפה שלאורכה מפוזרים פסלי עץ שונים מגולפים. הילדים טיפסו על כל פסל ופסל ודרשו תמונות...הפסלים ממש יפים וגם אגם שלוטכזי (Schlüchtsee )שנמצא ממש באמצע המסלול המעגלי מקסים. ישבנו שם קצת לנוח, חווינו יום ראשון קיצי של גרמנים מקומיים ואפילו מצאנו את עצמנו בשיחה עם משפחה גרמנית שביקרה בארץ ומאוד התעניינה בנו ובארץ.

הדרך לא קשה בכלל, אבל החום מאוד הקשה עלינו, במיוחד כשהשביל היה ללא עצים שיצלו.

ספאס פארק (Spass Park Hochschwarzwald): לספאס פארק הגענו בשלוש וחצי כשב-18:00 המקום נסגר. זה היה מספיק זמן עבורנו( יצאנו בדיוק ב-18:00).

במבט ראשוני, כמו שקראתי, המקום נראה קצת מוזנח מבחינת המתקנים, אבל לילדים, במיוחד שלי, זה לא מפריע והם ראו מקום מגניב לבלות בו.

טרמפולינה ענקית, אבובים להחליק איתם במורד ההר( יש מסוע לעלות חזרה 😅), סנוקר כדורגל, משחקי כדור שונים וגשם שהגיע באמצע הבילוי שלנו, שבר את החום ונתן לילדים מנוחה עם שוקו חם ועוגה. המקום היה די ריק וזה ממש כיף לילדים, עלו וירדו מלא פעמים באבובים וקפצו להם לבד בטרמפולינה.

עלות לכל ילד לכל המשחקים 17 אירו. כרטיס משפחתי לשני הילדים ועומרי ואני 49 אירו.

יום טיול 4: אזור הר פלדרג (Feldberg)

התכנון היה לעלות ברכבל להר ולעשות את מסלול אנטוני התרנגול . בפועל התחלנו בסרט על היער השחור- חבל על הזמן והכסף שלכם! הסרט הכי משעמם שיכול להיות על היער...ועוד בגרמנית אז החוייה כולה מאכזבת. לאחר מכן עלינו ברכבל, צפינו על היער, עשינו מיני פיקניק, עלינו לתצפית המגדל על היער ( הייתה כלולה בכרטיס העלייה ברכבל) וירדנו חזרה למטה לתת לילדים קצת זמן על טרקטורים שמכניסים אליהם מטבע של אירו ויכולים לתפעל אותם להרים חול או להרים משאות ולאכול עוגת אפרסקים חמאתית סופר טעימה במסעדה Rothaous.

חיפשנו את התחלת המסלול של אנטוני התרנגול(Wichtelpfad ) ואז החלטתי להגיד מה שכולנו הרגשנו- חום!

מי רוצה לצאת למסלול הליכה בכזה חום? בארץ לא היינו יוצאים, אז גם פה לא נתיש את עצמנו( וגם ככה התחלנו אותו מותשים). החלטנו לחתוך לדירה לארוחת צהריי עם מעבר קטן בסופר להצטיידות בעוד מצרכים, מנוחה קלה וקפיצה לאגם טיטיזי.

לא הרבה אחרי שנכנסנו לאוטו( ומדובר ב-20 דקות נסיעה בבסך הכל) שני הבנים נרדמו להם וכך הגענו בסוף לדירה ולא יצאנו ממנה גם עד לרגע כתיבת שורות אלה ב- 21:00. היינו צריכים חצי יום מנוחה אחרי כמה ימים חמים שהלכנו בהם לא מעט.

יום טיול 5: אזור טודנאו וסיום היום בחוף בטיטיזי

מגלשות טודנאו(Allwettercoaster Todtnau): היום דאגנו להתעורר ולהתארגן מהר ומוקדם יותר מהימים שקדמו, גם כדי להספיק להגיע למגלשות מוקדם, לפני שיהיו תורים וגם כדי להספיק הכל לפני שמתחמם מדי. המגלשות באורך 3 ק"מ והעליה נעשית ברכבל כיסאות סקי פתוחים והירידה בקרונית.

העלות יכולה להיות כרטיס חד פעמי- מבוגר עולה 13 וילד עולה 11, יש אפשרות לסוג של כרטיסיה של 10 גלישות או 20 גלישות במחירים מופחתים. חייבת לומר שכל הדרך לשם ולמעלה הייתי בסוג של לחץ מהעלייה למעלה, אבל לא הראיתי את זה לילדים לרגע.

בפעם האחרונה שעשינו מגלשות כאלה בזלצבורג, אוסטריה הייתי בהריון עם איתי ולא יכולתי לעשות ובניו זילנד עשיתי קארטינג כזה שיורדים מההר וכמעט התרסקתי כשעמית איתי...אז הגעתי לזה עם חשש, אבל היה ממש ממש כיף. נהניתי מאוד ☺ הייתי חוזרת לעשות סיבוב נוסף אם לא ההמתנה בתורים.

זה שמאחורי פחות נהנה, התלונן בנחמדות שלא נסעתי מספיק מהר...חייבת לומר שלא הרגשתי שאני נוסעת לאט, אבל כנראה לא מהר כמו שהוא רצה.

בסוף המסלול יש מכונה לרכוש ממנה תמונה נחמדה שמתעדת אתכם בירידה ב-5 אירו. המכונה מקבלת כסף מדוייק אז תדאגו להגיע עם 5 אירו או יותר במטבעות בלבד...

משם המשכנו למפלי טודנאו.

מפלי טודנאו (Todtnau Waterfall) והגשר התלוי(Blackforestline): למפלים יש שתי כניסות- תחתונה ועליונה. בסופו של דבר אני חושבת שלא משנה מאיפה תגיעו, המסלול לא קשה מדי להליכה( ואנחנו עם ילדים).

עלינו על הגשר התלוי שהוא גם חוויה נחמדה ( הוא די ארוך). ממנו המשכנו במסלול עד לירידה למפלים שם בילינו משהו כמו שעה וחצי. צילמנו, הצטלמנו, הילדים שיחקו במים עם מקלות ואבנים ואנחנו נחנו בצל נעים ומרגיע עם הרגליים במים.

בחזרה יכולנו לחזור על הדרך שבאנו לכיוון הגשר, לרדת למטה לכניסה התחתונה למפלים או לעלות חזרה לאזור הכניסה העליונה למפלים, ללא הגשר. בחרנו לעלות למעלה לכניסה למפלים ולא לרדת בגלל האוטו, מי שרוצה להתפצל ולרדת ושמישהו יגיע עם האוטו או רכב מביא ורכב אוסף, זאת גם אפשרות.

במקור היה בתכנון גם מסלול הליכה, אבל כל כך חם והמסלולים פה הם לא כאלה עוצרי נשימה שממש קל לשחרר מהם ולתת לנו ולילדים מנוחה.

משם המשכנו לדירה למנוחת צהריים בדירה וב-16:30 יצאנו לטיטיזי לביקור באגם.

אגם טיטיזי (Titisee): מים קרירים ונקיים, למרות הצבע שלהם שפחות עושה חשק להיכנס.

החוף נחמד, אזור דשא ואזור חולי, יש מקומות לקנות אוכל . יש חניה ממש ממול בעלות של כמה אירו למשך הזמן שתרצו ( בלי הגבלת זמן).

יום טיול 6: פארק ווגל וקפיצה לעיירה שלא שווה להגיע אליה 😂.

פארק ווגל(Vogelpark Steinen): בגדול מה שמייחד את הפארק הוא שתי האטרקציות שיש להם - מופע חיות דורסות ב-11:00 וב-15:00 והאכלת קופים ב-12:00 וב-16:00. כמה חם היה בתקופה שהיינו ביער השחור? חם עד כדי כך שהעופות הדורסים לא מופיעים במזג אוויר כזה...אחרי נסיעה של שעה לא מוותרים ולא נכנסים, מתנחמים בזה שיש עדיין האכלת קופים והפחתת מחיר מ-58 ל-38 אירו לזוג פלוס 2 ילדים .

יש שם עוד חיות נחמדות, אבל אני חייבת להגיד שאותי מעבר להאכלת הקופים שהיה מקסים בעיני, זה לא עניין והחום די שבר אותי...חשבתי שאת הילדים זה גם לא ירגש, אבל מסתבר שילדים תמיד מתרגשים מחיות גם אחרי שהיו בפארק קרוגר בדרום אפריקה. הם ראו סוריקטות, קנגורו, ציפורים שונות, ארנבובנים, ינשופים (חיה יפיפיה). היה להם כיף ולא התלוננו בכלל על החום. קנינו להם ארטיקים, נכנסנו לאוטו והם די נשפכו. אחד נרדם והשני חטף כאב ראש בנסיעה.

טודמוס(Todtmoos): התכנון היה לעבור בעיירה ציורית ולראות מפלים. נסיעה במעלה ההר, היה חם, העיירה מנומנמת בשעה שהגענו או יום חם שכזה, איתי ישן ועמית קיבל בחילה בנסיעה. עצרנו בסופר מקומי, קניתי שתיה ומאפים והמשכנו לכיוון הדירה שלנו.

בדרך עצרנו בעוד סופר, קניתי עוד מצרכים לארוחה ליום וחצי הקרובים והמשכנו לחדר אליו הגענו כבר ב-16:30 ולא יצאנו ממנו כי היה כל כך חם שהעדפנו להישאר בחדר.

אכלנו ארוחת ערב טעימה במרפסת החדר והלכנו לישון.

יום טיול 7: זרימה לטיטיזי(Titisee)

ביער השחור יש כל מיני אפשרויות לטייל באזורים שונים - לנסוע לחבל אלזס בצרפת- חם ואין מה לעשות חוץ מלשוטט ברחובות.

פרייבורג - "תעלות" מים צרות וקטנות להשיט סירות, לראות קתדרלה ולהיכנס לחניות- חם ופחות אנחנו.

התכנית היחידה שהייתה לי בתכנון היא מפלי טריברג ואז לשלב משהו באזור שלהם, אבל הרגשתי שהחום שבר את עומרי ולא מעניין אותו מסלול הליכה לשום מפל, אז החלטנו על טיול ברחובות טיטיזי( יותר נכון רחוב), אגם טיטיזי להשכרת סירת מנוע ב-40 אירו לשעה וארוחת צהריים של פיצה במסעדה נחמדה שיושבים במרפסת מול האגם.

האגם נחמד, מצטערת, לא יכולה שלא להשוות לאגם אנסי באלפים הצרפתים. לא האגם ולא הסירה ברי השוואה. אבל עם הסירה סקרנו את החופים שיש לאגם,שהוא ממש לא גדול וגילינו שמלבד החוף שהיינו בו שלשום שמחולק לשלושה אזורים, יש להם רק עוד חוף אחד. לגבי הסירה, אומנם סירת מנוע, אבל המהירות המירבית שלה מרגישה כמו תנועת הרוח ביום בלי רוח 🤷🏼‍♀

התכנון היה להמשיך לחוף שהיינו שלשום, אבל עדיין היה מאוד חם אז החלטנו לחזור לדירה למנוחת צהריים ולחזור לאגם אחר הצהריים שוב...

חזרנו תשושים ושזופים מהחום ולא התחשק לאף אחד מאיתנו לצאת שוב מהדירה, פשוט נשארנו בה לארוחת ערב אחרונה כשהגיע פתאום גשם חזק שליווה אותנו ברקע וגם אל תוך הלילה.

בלילה ארגנתי דברים אחרונים לפני העזיבה שלנו למחרת על הבוקר כדי להספיק להגיע ללגולנד הכי קרוב לשעת הפתיחה שלהם ב-10:00.

באזור רבע ל-8 בבוקר נפרדנו מהדירה ומהחום והמשכנו ליומיים נוספים, הרבה יותר נעימים בגרמניה, בלגולנד.

מצרפת פה אטרקציות נוספות שהשארתי לי כאופציה ולא יצא לנו לעשות:

מפלי טריברג (Triberger Wasserfälle)

שביל הפרה בלנצקריש (Kuhnigundes Kuhle(h)rpfad am Kuhberg)

קניון ווטאך (Wutach schlucht)

פארק החבלים(Action Forest)

אגם Windgfällweiher see

שביל חיות הבר (Wildtierpfad Häusern)

ספסל העץ הארוך בעולם (Längste Bankliege der Welt)

שביל אנטון התרנגול( Der Wichtelpfad im Auerhuhnwald)

שמורת ומפלי מנצנשוואנד (Menzenschwander Wasserfälle)

שביל רגליים יחפות במוגנברון (Barfußpfad Muggenbrunn)