top of page

פארקים בארצות הברית

הרכב: זוג (עומרי ואני)

תקופה : לפארקים בארצות הברית הגענו בטיולים שונים ובשנים שונות. הטיולים היו ביולי- אוגוסט 2010, בספטמבר 2013, אוקטובר 2017 וגיחה אחת לגראנד קניון בשיא החורף בפברואר 2008.

לינה: עומרי ואני מתמקדים בלטייל ולא בלנפוש במלון ולכן במרבית הפארקים לנו תמיד באחת מרשתות סופר 8 (Super 8) או מוטל 6 (Motel 6). יש אזורים שאפשר למצוא אפילו מספר סניפים שלהם והעלויות משתנות בהתאם לאטרקטיביות המרחק. המלונות הם טובם. כלומר, נקיים, מרווחים מאוד, באזורים נוחים ובמחירים עוד יותר נוחים.

כרטיס כניסה לכל הפארקים: מי שרוצה להכנס לכמה פארקים – כדאי לו לקנות את הכרטיס השנתי. עלותו 80 דולר.

כשאנשים מדברים על ארצות הברית, לרוב, זה סביב ניו יורק, וגאס או קליפורניה (לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו), אבל לארצות הברית יש הרבה יותר להציע. היא מציעה המון טבע, תופעות טבע מעניינות ואפילו חיות!

בפוסט הזה אני מסכמת את כל הפארקים שהיינו בהם במדינות השונות ובטיולים השונים.

מדינת קולורדו :

הרי הרוקי (Rocky Mountain): פארק הרי הרוקי כולל אזור אגמים מקסימים, מפלים, בעלי חיים, ירוק ושלג - על פסגות ההרים (הנוף האהוב עליי!). הגענו אל הפארק בסוף יולי 2010 בטיסה מניו אורלינס לדנבר. שם לקחנו רכב שליווה אותנו עד סוף הטיול (הגענו עד קליפורניה).

לפני ביקור בהרי הרוקי יצא לנו לבלות קצת בדנבר בביקור באקווריום ואווירה נעימה (יש בה גם סניף של המסעדה האהובה עליי (The Cheesecake Factory).

הרי הרוקי היה בעצם הפארק הראשון שלנו בארצות הברית והוא היה התחלה מהממת. הגענו ממערב לפארק, העיירה אסטס פארק (Estes Park) עיירת סקי כפרית, מלאה בחנויות מזכרות, בגדים וציוד סקי עם אווירה כיפית.

הפארק נוצר על ידי קרחונים שנמסו בנהר הקולרדו ויצרו עמק מהמם (אותו נהר קולורדו שאחראי גם ליצירת הגרנד קניון עליו אכתוב בהמשך הפוסט). מה שעומרי מאוד אהב בהרי הרוקי ובכלל בכל הפארקים בארצות הברית הוא שאתה לא חייב להיות אדם של טרקים. אתה נוסע ברכב ולאורך הדרך עוצר בנקודות תצפית שונות ואיפה שאתה רואה הרבה מכוניות שעצרו לאורך הכביש זה אומר שמישהו ראה איזו חיה ואתה כמובן עוצר גם.

בתקופה שהיינו היה הרבה שלג בפסגות ההרים ובשל ההתחממות נוצרו להם כל מיני מפלונים קטנים שירדו להם מההרים. באזור ה - Alpine Visitor Center יש מדרגות שעולות לתצפית למעלה.

רואים את העמק וההרים סביב לו, ועוצרים שוב ושוב. בדרך ראינו Elk ,Moose ו-Marmot.

יש לא מעט מסלולים ואגמים לבקר בהם. אני מציינת פה כמה מהבולטים: Bear Lake, Nymph Lake Dream Lake, Emerald Lake ,Emerald Falls, Glacier Gorge Trail head, Trail Valley Coyote .

לינה: העיירה אסטיס פארק.

מדינת דרום דקוטה:

הרי הראשמור: הר ראשמור (Mount Rushmore) הוא לא פארק לאומי סטנדרטי, אלא יותר אנדרטה לאומית של פסל גרניט חצוב בהר של ארבעה ראשים ענקיים וסופר מרשימים של ארבעה מנשיאי ארצות הברית: ג'ורג' וושינגטון, תומאס ג'פרסון, אברהם לינקולן ותאודור רוזוולט. לפארק הזה הגענו בנסיעה ישר אחרי הרי הרוקי.

בכניסה לפארק הלאומי עוברים בשדרת דגלים של 50 דגלי מדינות שמרכיבות את ארצות הברית. חייבת לספר שהביקור שלנו בהרי הראשמור היה הגשמת חלום בשבילי. בתור ילדה שחלמה לטייל בעולם, אחד המקומות שהיו חקוקים אצלי ב- "וואו" היה הרי הראשמור. אני אפילו לא זוכרת מאיפה הכרתי אותם, איפה נתקלתי בהם בתור ילדה? אבל אני זוכרת שצפיתי בסרט "ריצ'י ריץ'" שבו ההורים העשירים יצרו פסל דומה, רק בדמותם וידעתי שיום אחד אגיע להרי הראשמור לצפות בפסל המטורף הזה.

הר ראשמור מהווה חלק משרשרת הגבעות השחורות והיה מקום התיישבות של שבטים האינדיאנים שחיו במקום במשך מאות שנים אותם עדיין אפשר להרגיש בשמורה סמוכה. במקום מספר מסלולי הליכה ונקודות תצפית על הפסלים המרשימים. יוון ההר, הוא עובר באזור מיוער של עצי אורן ומגיע סמוך מאוד למרגלות ההר עצמו.

יש שם גם מוזיאון ובו מוצגת תערוכה על ההיסטוריה של בניית ההר וגם סרט דוקומנטארי על האנדרטה ותהליך העבודה של היצירה שלה.

נשארנו שם גם בשעות הערב כדי לצפות בתאורה של הפרוג'קטורים ובטקס הדלקת האורות – Ceremony of the Lights. הטקס התחיל בשעה תשע, כשכולם יושבים באמפיתיאטרון. זה ממש טקס אמריקאי פטריוטי בקטע של המנון, סרטון על הנשיאים וכאלה, גם בקטע של לתת ידיים אחד לשני ולהבין מאיפה כל אחד הגיע...הרסנו לזה שלידנו שהגענו מישראל ( הוא בכלל חשב שהגענו מרוסיה). אני גם לא אשכח את הנסיעה שעשינו ביציאה משם למלון בחושך מוחלט, אבל לא הלכנו לפני שקנינו לנו מזכרת של ארבעת הראשים למדפי המזכרות שלנו מחו"ל.

השמורה האינדיאנית Crazy Horse: לצד האנדרטה של הרי הראשמור יש את האנדרטה הנגדית של האינדיאנים – אנדרטת קרייזי הורס. כשביקרנו שם האנדרטה הייתה עוד בשלבי עשייה, אך בשלב שהפנים היו שלמים לגמרי והיא היא מרשימה, לא פחות מהאנדרטה של הראשמור. במקום היו מלא דוכנים של עבודות יד שנעשו על ידי האינדיאנים עצמם ומצאתי את עצמי קונה שם (ולא רק שם) מלא זוגות עגילים מאוד מיוחדים בצבעים שונים.

מדינת ווייומינג:

הילוסטון (Yellowstone): הילוסטון הוא הגדול והמפורסם ביותר מכל הפארקים הלאומיים ודי בצדק): יש בו גייזרים מתפרצים, אגמים וחיות בר שמסתובבות חופשי. הפארק משתרע על 9027 קמ"ר ולכן כדאי להקדיש לו לפחות שלושה ימים ובשל גודלו העצום של ילוסטון זה בלתי אפשרי לבקר בו ללא מכונית פרטית.

חלק אחד בשמורה הוא אזור התופעות הגאולוגיות - בריכות צבעוניות, מעיינות חמים, בורות קיטור, בריכות בוץ מבעבע והגייזרים. הגייזרים אלו הם זרמי מים חמים ואדים מעורבים עם קיטור שמתפרצים מן האדמה ובילוסטון יש למעלה מ-300 גייזרים, כשהמפורסם שבהם הוא האולד פייטפול (Old Faithful) שמתפרץ בתזמון די קבוע של בערך כל שעה או שעה וחצי. החלק הזה של הפארק היה מרשים בצבעיו ובריחו הלא נעים של הגופרית.

החלק השני של השמורה מציע קניונים מדהימים כשקירותיו של הקניון הגדול ביותר בעלי גוון צהוב והעניקו לפארק את שמו Yellowston. החלק הזה של הפארק מציע גם מגוון חיות המסתובבות חופשי כמו דובי גריזלי, זאבים, ביזונים ועוד וגם את אגם ילוסטון (Yellowston Lake).

הגייזרים והמעיינות החמים הם ללא ספק אטרקציה מטורפת ובשילוב החיות שזכינו לראות שם, הפארק באמת מיוחד. עומרי הכתיר את הפארק הזה הפארק הכי שווה בארצות הברית. הפארק כל כך גדול ומציע כל כך הרבה שביום הראשון או השני שהיינו בו לא הספיק לנו ממנו ויצאנו ממנו ממש על הקשקש, לפני שהשמש שקעה לנו.

לפארק חמש כניסות שונות והכניסה שלכם תלויה מהאזור ממנו אתם מגיעים ולאן אתם ממשיכים משם. מחיר הכניסה אליו כולל בתוכו גם את הכניסה לפארק הלאומי גראנד טיטון שנמצא דרומית לילוסטון.

הגרנד קניון של ילוסטון (Grand Canyon of Yellowstone): זהו אחד האזורים היפים והטובים ביותר לתצפית על נהר ילוסטון ושני המפלים- העליון והתחתון.

המעיינות החמים של מאמות` (Mammoth Hot Springs) : המעיינות האלו עשירים במינרלים שונים ובעלי מראה יפה של מדרגות בגוונים שונים.

אגם ילוסטון : האגם נמצא בגובה של כ- 2600 מטרים מעל פני הים ושטחו 350 קמ"ר. הפעילות העיקרית לעשות באגם היא שייט או דייג.

האולד פייטפול (Old Faithful) : ה-Old Faithful הוא הגייזר הגדול ביותר בפארק ובשיא התפרצותו מגיע לגובה של עשרות מטרים. כחצי שעה לפני מועד ההתפרצות הגענו לשבת על ספסלים שמוצבים מסביב לגייזר והמתנו להתפרצות שלו. זה היה מרשים בהחלט, בטח לפעם הראשונה שראינו גייזר בכזה גובה. 9 שנים אחרי זה זכינו לחוות פארק מעיינות חמים מעלי אדים וגייזר מתוזמן גם עם הילדים, ברוטורואה שנמצאת באי הצפוני של ניו זילנד.

לינה: ישנו לילה אחד בעיירה גארדינר (Gardiner), ששייכת למדינת מונטנה (אזור אחר לישון בו הוא Fishing Bridge). בלילה השני בתוך הפארק הלאומי גראנד טיטון (Grand Titon) (במחיר לא זול ללילה אחד) ובלילה השלישי בג'קסון (Jackson). אם רוצים ללון בתוך השמורה, במיוחד בחודשי הקיץ, מומלץ להזמין מקום חודשים מראש או לחסוך עלויות וללון כמונו באחת העיירות שליד השמורה ולחזור בבוקר למחרת. בטיולים האלה, כשאני עוד הייתי סטודנטית הספיק לנו ממש לישון במלונות כמו סופר 8 או מוטל 6. החדרים היו ממש אחלה מבחינת מיקום וניקיון וגם מאוד מרווחים, לפעמים ברמת השתי מיטות זוגיות בחדר אחד.

אגב חיסכון, באיזשהו שלב בטיול, אני חושבת שזה היה בניו אורלינס, הבנו שכדאי לנו לחסוך בכסף שיוצא על האוכל, הישיבה במסעדות תמיד יקרה יותר וגם מלווה בתוספת טיפ, אז הורדנו את הארוחות במסעדות כל יום והתחלנו יותר "לחטוף" ככה דברים על הדרך במקדונלדס, וונדיס ודומיו, אך גם לפעמים למסעדות ודיינרים וזה חסף לנו משמעותית בהוצאות הטיול.

הגרנד טייטון (Grand Teton):

הצוק המפורסם טייטון שמקנה לפארק את שמו הוא חלק משרשרת רכסים שגובה הפסגות מגיע ל- 4500 מטרים והן מושלגות בכל ימות השנה. הייחודיות בפארק הוא השילוב של ההרים הגבוהים והעמק הירוק שבו אגמים גדולים וגם קטנים וגם מסלולי הליכה שונים או שייט באגמים ג'קסון (Jackson Lake) או ג'ני (Jenny Lake). אנחנו בילינו לצד האגמים ועשינו מסלול הליכה למפלים הנסתרים (Hidden Falls), ההליכה יכולה להיות קצרה ונוחה יותר על ידי לקיחת סירה בהפלגה קצרה.

לינה: בכמו שציינתי קודם ישנו לילה בתוך הפארק. בשלב שבו סגרתי לא נשארו הרבה מקומות לינה טובים וקרובים והחלטתי שנתפנק שם בחדר נחמד יקר משמעותית למה שהיינו רגילים ו...מלא יתושים:). בלילה השני ישנו ב-Jackson Hole Valley.

מדינת אריזונה:

גרנד קניון (Grand Canyon): הפארק הלאומי גרנד קניון שוכן בצפון - מערב מדינת אריזונה,נחשב לאחד מהקניונים היפים והמרשימים ביותר. שמו ניתן לנו משום שזהו הקניון הגדול ביותר בעולם! אורכו 443 ק"מ, רוחבו מגיע ל-30 ק"מ ועומקו קרוב ל-2 קילומטרים.

לגרנד קניון הגענו בפעם הראשונה באוטובוס מהסטריפ בווגאס, במסגרת טיול שעשינו רק לווגאס, בשיא המשבר הכלכלי שהיה בארצות הברית בפברואר 2008.

בפעם השניה הגענו אליו באוקטובר 2017 במסוק(גם הוא יוצא מוגאס), כחלק מטיול גדול יותר יחד עם ההורים שלנו כשאנחנו כבר נשואים פלוס עמית:).

בשני המקרים לא הצלחתי להתלהב באמת מהגרנד קניון :( בביקור הראשון התלהבתי מהדרך, הכל היה שלג וזה תרם לאווירה, בפעם השניה, מה שהיה מרשים לראות מהמסוק זה את ההובר דאם ואת נהר הקולורדו הסופר מרשים...הגרנד קניון פחות...

מדינת יוטה:

אם לא היה מובן עד עכשיו, עומרי ואני ממש אוהבים את וגאס ולכן גם חוזרים אליה (זה המקום הכי טוב לקזינו (ולעוד כמה דברים:)). כאלה אנחנו - אנשי טבע, חג המולד וקזינו:), וגאס היא גם מקום מצויין לצאת לטיולים באריזונה וביוטה, שעבורנו זה שילוב מצויין - טבע וקזינו. בספטמבר 2013 "קפצנו" לטיול בוגאס וביוטה כשהתכנון היו הפארקים : Zion National Park (הפארק הלאומי ציון), (פארק הקשתות) Arches National Park ו- Canyonlands National Park (הפארק הלאומי קניונלנדס) ו-ברייס (Bryce Canyon National Park).

אני אוהבת שני סוגים של נופים - צוקים עם שלג למרגלות אגם כחול ועצים ירוקי עד וצוקים מדבריים. פארק הקשתות ובכלל הפארקים ביוטה עונים על צוקים מדבריים וכל היופי הזה לצד קטעים מנהר הקולורדו. הבעיה היא שאחר כך בתמונות לא קל לדעת מה צילמתם באיזה פארק כי הנופים וכן, גם התמונות מאוד דומים, אז יש מצב שפישלתי והעתקתי כמה תמונות לא במקום המתאים:)

ישנם מספר מסלולים לעשות בכל אחד מהם, בהתאם ליכולות. העליתי כאן את המסלולים השונים שיש לעשות, לא ספציפית מה שעשינו ואני בוחרת לציין את מרחק המסלול ולא גם הזמן שצפוי לעשות אותו כי זה תמיד משתנה מאדם לאדם ומהרכב להרכב.

פארק הקשתות (Arches) מסלול Delicate Arch :מסלול בעלייה באורך 4.8 ק"מ ל- Delicate Arch.

מסלול The Windows מסלול מעגלי באורך 1.6 ק"מ.

מסלול Double Arch : מסלול שאורכו 1.2 ק"מ.

מסלול Park Avenue : מסלול הליכה קליל של 1.6 ק"מ של תצפית מקרוב על גוש האבן הגדול.

מסלול Devils Garden : מסלול של 2.5 ק"מ ועובר בקשתות רבות.

מסלול Tower Arch : מסלול באורך 5.4 ל קשת Klondike Bluffs.

פארק קניונלנדס (Canyonlands)

קניונלנדס הוא הפארק הגדול ביותר ביוטה. בפארק מלא מסלולי הליכה, בעיקר טיולי יום קצרים וסלולים, אך גם טיולי תרמילאים.

מסלול Mesa Arch: מסלול קל ומעגלי של 800 מטרים ונוף יפה לקניונים שמתחת.

מסלול Cave Spring : מסלול טבעתי של 900 מטרים שמטפסים בו בשני סולמות עץ שמביאים לנופים יפים.

מסלול Neck Spring : מסלול ארוך של 8 ק"מ .

מסלול Slickrock Foot :מסלול של 4 ק"מ עם נופים יפים.

פארק ציון (Zion National Park)

הפארק הלאומי ציון משתרע על שטח של 600 קילומטרים רבועים וממוקם בדרום-מערב יוטה. גם הוא כמו הפארקים הקודמים מציע צוקים, לא מעט מסלולי טיול, וקניונים מרשימים.

מסלול Emerald Falls: מסלול קצר של 2 ק"מ , ניתן להמשיך למסלול ארוך יותר בדרגת קושי שהולכת ומתעצמת.

מסלול Riverside Walk: מסלול באורך של כ 3 ק"מ - קליל ומתאים גם לילדים

מסלול Temple of Sinawava

מסלול Weeping Rock: מסלול קצר בעליה תלולה ובאורך 600 מטרים.

מסלול The Narrows: מרבית המסלול בהליכה בנהר. הליכה מאוד ארוכה.

מסלול Angels Landing: מסלול של כ-8 ק"מ בעליה חדה ולא פשוטה.

פארק ברייס (Bryce Canyon National Park)

מסלול Rim : מסלול לא קצר, 11 ק"מ אך עם הליכה מתונה.

מסלול Queen's Garden : מסלול שאורכו כמעט שלושה ק"מ ולא מעגלי.

מסלול Bristlecone Loop :מסלול לא קשה ואורכו כשעה, 1.6 ק"מ.

מסלול Navajo Loop :מסלול שאורכו שני ק"מ בירידה תלולה.

מסלול Fairyland Loop מסלול מעגלי לא קצר ולא פשוט בגלל עליות.

מסלול Peekaboo Loop

מדינת קליפורניה:

יוסמיטי : כשהגענו ליוסימיטי ב-2010 אפשר לומר שהגענו די שבעי פארקים ולא התרגשנו מיוסמיטי כמו שהתרגשתי ממנו כשראיתי את כל התמונות בבית - הירוק, המים, ההרים...הרגשתי פספוס שלא הערכתי אותו במקום, הגעתי גם שבעה יחסית מדובים שאפילו שכחתי שראינו שם אמא דובה ודב קטן. ב-2017 הגענו שוב וממש קיוויתי שאחווה את כל היופי מחדש,אבל ממש התאכזבנו. בפעם הקודמת הגענו ממזרח, מאגם טאהו, באוגוסט (כניסה שסגורה מרבית השנה) . הפעם הגענו ממערב, מסן פרנסיסקו והתאכזבנו כולנו.

א. יוסימיטי עבר כמה שנים של חורף יבש יחסית , מלבד החורף האחרון וזה מתבטא בזרימת המים והירוק. ב. בעקבות הבצורת הגיעו לפארק חרקים שפגעו בעצים וחיסלו אותם.

ג. פרצו שריפות כולל אחת לפני חודש ונשארו עצי גחלים עצובים ועדיין היה ריח שרוף והמון עשן באזורים שונים בפארק.

ד. החלק המערבי והדרומי פחות קרים ולכן פחות יפים מראש בתקופה הזאת, מאמינה שאחרי הפשרת השלגים, באביב הרבה יותר יפה, שוב יחסית.

ה. בחלק הזה של הפארק אי אפשר לנהוג לרוב המקומות. יש אזורי חניה ששם משאירים את האוטו ויוצאים עם שאטל שעוצר בתחנות השונות. זה מעכב מאוד ומסרבל כשאתם עם עגלה.

ו. דובים, לא זכינו לראות הפעם, אבל מספרים שיש אחד קטן שמסתובב ליד אגם המראה (Mirror lake) . נקודות עצירה ביוסמיטי- למרות האכזבה היו גם כמה נופים יפים מה- Glacier Point והיה מאוד יפה בעצירה במפלי ה-Bridalviel ו-El Capitan .

כל מי שמגיע מהמערב יכול לטייל בעוד הרבה מקומות שחלקם מסלולי הליכה של שעות וחלקם רק נקודות תצפית, אבל כמו שכבר כתבתי-רק באמצעות השאטל. מהאכזבה שלנו ממצב הטבע ביוסמיטי וההתלהבות שלנו מהמלון בסעיף הבא, החלטנו להישאר במלון ביום למחרת ומשם לצאת ללוס אנג'לס במקום להמשיך לטייל בפארק. בדיעבד לא יודעת אם זאת הייתה טעות שוויתרנו כל כך מהר.

לינה: החלק החיובי הוא שסגרנו אחלה מלון במרחק של שני מיילים מיוסמיטי. Tenaya Lodge. מלון כפרי בסגנון הלובי באתרי סקי, עם אח, לובי מרשים מעץ, בריכה חיצונית ומקורה, ספא ושלוש מסעדות יוקרה(מחירים לא זולים, אבל יש כאלה גם במסעדות יוקרה בארץ) . ה-טריפל A זיכה אותנו בארוחת בוקר לשני אנשים לחדר ושילמנו 20 דולר לאדם לשאר. עלות החדר 335 כולל מיסים פלוס 20 דולר איזה תשלום לחדר שהמקום דורש. חשוב לציין שאין שום קשר בין Tenaya Lake ביוסמיטי והמלון וגם לא מריפוסה העיר והיער... האמריקאים אוהבים לתת את אותם השמות לדברים שונים, שלא חייבים להיות סמוכים או קשורים.