top of page

סקוטלנד-חמישים גוונים של ירוק

הבחירה לטייל בסקוטלנד הייתה שילוב של טיול במקום נעים וקריר באוגוסט ואחרי שראיתי תמונות נהדרות שלה (קראתי עליה וגם על אירלנד). הבנתי שהנופים בסקוטלנד יותר טרשיים ומעניינים מאירלנד והעדפתי להתמקד רק בסקוטלנד.

הרכב: עומרי, עמית שהיה בן 3.8 ואני עם איתי בבטן בחודש שישי.

תקופה: שבועיים בסוף אוגוסט 2018.

הגעה: בקיץ נפתחו טיסות ישירות לאדינבורו, אנחנו סגרנו טיסות הרבה קודם ולכן סגרנו טיסות לאנגליה ומשם נהגנו. נכון יותר לסגור טיסה למנצ'סטר שממוקמת יותר צפונית, כ-4 שעות מאזור אדינבורו. אנחנו סגרנו ללוטון כי בתיכנון המקורי חשבתי לשלב גם את לונדון בתחילת או סוף הטיול (בסוף שילבתי את אזור האגמים שנמצאת בצפון אנגליה, לפני הגבול עם סקוטלנד) שנמצאת במרחק של כ-7 שעות מאדינבורו (ללא עצירות).

נהיגה: לקחנו רכב מhertz (לא כל חברה מאפשרת מעבר מאנגליה לסקוטלנד).לקחנו אוטומט כדי לא להתמודד עם עוד משהו בכבישים שמראש הכניסו בנו קצת לחץ בגלל כיוון הנסיעה. זה מדהים איך שהמוח מתרגל מהר ותוך כמה שעות עומרי כבר התרגל לנסיעה בכיוון ההפוך וירד מפלס הלחץ מהנהיגה, בכל כניסה לכיכר יש תמיד תמרור שמורה מאיפה להיכנס, כל רחוב עם שילוט נוח על הכביש לכיוון הנסיעה ובכלל בנסיעה מאנגליה לסקוטלנד יש כבישים מאוד נוחים עם הרבה מקומות עצירה להתרעננות ולהפסקת אוכל. אין להם בכלל במפרים או רמזורים בכבישים שמחוץ לערים הגדולות, אלא שילוט של הורדת המהירות או אכיפת מצלמות וסימון האטה על הכביש לאורך כל הדרך . הכבישים בסקוטלנד עצמה במצב טוב, אך מרביתם צרים מאוד, באופן ששני רכבים לא יכולים לנסוע יחד באותו זמן ויש אזורי המתנה שבהם אחד הרכבים ממתין ומאפשר מעבר לרכב שמגיע ממולו או אזורים שאתה נאלץ לקחת רברס למקום רחב שם יתאפשר מעבר לאוטו הבא ממול , הנהיגה מאוד אדיבה ולא פרועה, כולם באמת מגלים התחשבות ושמירה על חוקי התנועה. באמת הרגשה בטוחה על הכביש. השילוט בכבישים נוח גם הוא והניווט שלנו היה באמצעות גוגל מפות באופן מקוון(הצטיידתי במפה ובאמת שלא היה בה צורך).

⁦⁩ אוכל: בבסך הכל האוכל בסקוטלנד ממש טוב. יש הכל מהכל. אכלנו בכמה מסעדות יותר ממצויינות והמחירים זהים לארץ או טיפה יותר זולים מהם. ארוחות הבוקר שלהם תמיד מכילות בופה פתוח של סוגי דגנים, לחמים, מעדנים, ריבות, פירות ושתיה חופשית והזמנה אישית של ארוחה מבושלת שאתה בוחר מהתפריט- פנקייקים, מאכלי נקניקיות וחזיר למיניהם וביצים בדרך שתעדיפו אותן מלוות בפטריות ועגבניות מבושלות ומאפה תפוח אדמה נחמד(ולפעמים גם שעועית מבושלת). המחירים במסעדות במלונות לא יקרים בהשוואה למחירים שלוקחים בארץ. אם ארוחת הבוקר לא כלולה בדיל שסגרתם תוכלו לקבל ארוחת בוקר בתוספת של 5-6 פאונד לאדם. ילדים עד גיל 5 לרוב לא עולים (גם באטרקציות השונות). אל תצפו לירקות בכלל בארוחת הבוקר ואל תצפו לראות סלטים במרבית התפריטים, מה שכן- תצפו לראות בכל מקום את מנת מרק היום והוא תמיד טעים. שימו לב שלמרבית המסעדות יש שעות בהם מגישים ארוחות צהריים וארוחות ערב כך שלפעמים תגיעו למקום שלא מגיש באותו זמן בכלל אוכל.

מלונות: עלות ממוצעת במלון טוב, במיקום טוב יוצא באזור ה140 פאונד כאשר הוא כולל לרוב ארוחת בוקר.מרבית החדרים שקיבלנו היו מרווחים, אך לא בכל המלונות יש מעליות ואתם נאלצים לעלות קומה אחת במדרגות. בנוסף, חלק מהקסם היה שמרבית המלונות היו מעוצבים באווירה אותנטית בסגנון בריטי עם ריהוט עץ עתיק, שטיחים מקיר לקיר בדוגמאות הבריטיות המוכרות.

⁦⁩⁦⁦⁩ ⁩⁦⁩מזג אוויר: הקיץ הסקוטי הוא החורף הישראלי. מזג האוויר באוגוסט זהה לדצמבר- ינואר שלנו. מדי יום יורד גשם, לרוב, טפטופים שאחריהם יוצאת שמש טובה, אך יכול להיות גם יותר רציני. בכל מקרה קריר וצריך להצטייד רק בבגדים ארוכים.

מסלול הטיול: חשוב לציין שבסקוטלנד מספיק לנסוע בכבישים בשביל לקבל את כל גווני הירוק הבלתי נגמרים. הנופים שמלווים ממקום למקום מרשימים בפני עצמם.

⁦⁩אדינבורו - Edinburgh לינה : ישנו שני לילות בכניסה לעיר, קרוב לשדה התעופה במלון Hotel ibis budget Edinburgh Park המלון מודרני עם חדרים מאוד קטנים(עמית ישן במיטת קומותיים מעלינו). המחירים לחדרים בעיר באותה תקופה היו מאוד גבוהים והתחבורה מהמלון הזה הייתה כל כך נוחה שסגרתי שם. ההגעה למרכז העיר באמצעות רכבת שמגיעה כל 3-5 דקות ולוקחת תוך 20 דקות עד לרחובות הראשיים של העיר. כך גם נמענו מכאב ראש של פקקים וחניה בעיר עצמה.

מה לעשות בה?

עיר מגניבה, במיוחד בתקופה שהיינו, תקופת הפסטיבלים. הרבה מופעי רחוב, הרבה דמויות מחופשות, הרבה במות עם הופעות מוזיקה והרבה אנשים ברחוב. האטרקציות בה הן טירת אדינבורו, הליכה לאורך הרויאל מייל, הקאמרה אובסקורה בו אפשר ליהנות מחמש קומות של פעילויות שונות ומהנות לכל גיל וקומה נוספת עם הפעלה נחמדה וגג עם נוף המשקיף לרחובות מסביב, גבעת קלטון- תצפית נהדרת על העיר ואווירה נחמדה בגבעה עצמה. פארק הנסיכה- פארק חביב שנמצא על רחוב הנסיכה ונמצא ממש מתחת למצודת אדינבורו.

ביציאה מאדינבורו לכיוןן לוך לומונד, נמצא פסל The Kelpies, The Helix המקסים והמרשים, מלבד חניה של 3 פאונד, הכניסה חינמית. מקום להצטלם ולהתרשם לעשרים דקות.

⁦⁩לוך לומונד- Loch Lomond לינה - ישנו במלון מקסים בעיירה balloch בחדר מרווח, צמוד לפאב -מסעדה שהוא גם הקבלה של המלון (דבר נהוג בסקוטלנד)- הפאב עם אווירה ממש כיפית ששם גם אוכלים את ארוחת הבוקר של המלון. מה לעשות שם- לוך למונד, האגם הגדול ביותר בסקוטלנד, הגענו אליו לנקודה מסויימת, נקודת החופים- מקום מקסים, מלא בקסם של אי בודד, יש מסעדה מקסימה ששייכת למלון ואפשרויות לאטרקציות שונות במים בכלי שייט שונים. אנחנו לקחנו סירת פדלים בעלות של 25 פאונד לחצי שעה.

פורט וילאמס (Fort William ) לינה- ישנו שני לילות בעיירה במרחק 20 דקות מהעיר, המלון הוא בית דירות עם חדרים מרווחים ונקיים. צמוד לפאב, המשמש קבלה של המלון ושם אוכלים את ארוחת הבוקר באווירה מקסימה מול נוף ירוק ונהר זורם. מה לעשות שם? קודם כל יש מה לעשות בדרך אליה.

מפלי דוקארט בקילין: ממוקמים ממש על הכביש הראשי של העיירה. מקום מקסים שלא כדאי לפסוח עליו, המפלים נגישים ונחמד מאוד לדלג בין הסלעים והמים.

טירת סטירלינג (Stirling Castle): טירה מקסימה שבה אפשר ליהנות מנוף מקסים המשקיף מהטירה עצמה וגם ליהנות מאווירה נחמדה של החיים בטירה באותה תקופה, כולל אביזרי לחימה למדידה עבור הילדים.

בעיר glencoe ישנו מסלול מעגלי נחמד של כשעה לאגם יפה(לצפייה בגלנקו לוכן- דרך האגמון) וסנאים שלא פגשנו. מסלול ההליכה קליל ולא דורש מאמץ רב.

העיירה פורט ויליאמס מקסימה באווירה, רחוב מדרחוב וחנויות חמודות, פשוט ללכת בה ולספוג אווירה..וגם לקנות תיק של טרופותי!

מפורט וויליאמס יצאנו לשייט צפייה בכלבי ים שארך 90 דקות, ישנה אפשרות לראות דולפינים בזמן ההפלגה, אנחנו לא זכינו לראות.

מפלי אינצ'רי(Inchree Waterfalls) - מסלול הליכה מעגלי שלקח כשעה וחצי.

מפורט וילאמס יוצאים גם להר הגבוה בבריטניה כולה Ben nevis ( 1400 מטר) שהעלייה אליו מתבצעת רק ברגל או עלייה בגונדולה להר סמוך אליו שממנו רואים את בן נביס. שימו לב שהעלייה להר רגלית ובגונדולה לא מתבצעת מאותו מקום, שני המקומות מרוחקים כשישה מיילים אחד מהשני. לגונדולה צריך לכתוב Nevis range.

⁦⁩ האי סקאי Isle of skye לינה- ישנו שלושה לילות בUig Lodge. מלון מקסים עם חדרים מרווחים ומסעדה טובה שאליה מגיעים כל המטיילים מסביב, המלון ממוקם כעשרים דקות מפורטרי, העיר הגדולה, בכניסה לעיר Uig.

מה לעשות בו: עוד לפני ההגעה אל האי יש את טירת איילין דונובן, טירה יפה שיושבת על אגם. אסור לצלם בה משום שהיא עדיין בבעלות פרטית של משפחה שמתגוררת בחדרים מסויימים שלה. הטירה מהממת מבחוץ, לצד האגם ואזור המטבח היה מאוד מיוחד ומהנה, במיוחד לעמית. שחזרו את כל המאכלים שבושלו במטבח בצורה מאוד יפה.

האי סקאי ממוקם צפונית לפורט ויליאמס נחשב למקום היפה ביותר בסקוטלנד וגם לאי הכי נגיש מהאיים ההיברידים של סקוטלנד ולכן כמות המטיילים המטורפת שיש בו. המעבר אל האי מתבצע במעבר פשוט בגשר או באמצעות מעבורת שיוצאת מ- malige הנמצאת מערבית לפורט ויליאמס. אנחנו עברנו בגשר והנסיעה זרמה נהדר.

נקודות יפות לראות: בעיני, אחד המקומות המרשימים בסקוטלנד הוא Neist point. בהמלצות עליו מתעסקים בתיאור וההגעה למגדלור, אבל בעיני היופי הוא דווקא כל מה שמסביב לו. צוקים ירוקים, פיתולים וים פתוח ומלא עוצמה. מסלול הליכה לא ארוך מאוד, כשעה הלוך וחזור, אך דורש קצת מאמץ בעליות.

המקום הכי מוכר בסקאי - Old man of storr:נפל עלינו ביום גשום וגם ככה מסלול ההליכה לוקח בבסך הכל באזור השלוש שעות אז ויתרנו על המסלול וצילמנו מבחוץ.

מסלול הליכה - Fairy pools :לא קשה, אורך כשעה ומשהו הלוך ושוב. נופים יפים, אך לא היו מים כחולים קסומים כמו שמבטיחים. הרבה בריכות ונחלים שפוגשים בדרך ולכן הרבה מעברים על סלעים מעל המים ודרך רצופת ברחשים שיכולים לשגע. הלכנו את מרבית הדרך, אך החלטנו לא להמשיך בעיקר בגלל הברחשים.

עמק הפיות - Fairy glen : הכניסה היא מכביש צר , פניה אחת ימינה לפני המלון בו ישנו אם מגיעים מכיוןן פורטרי.

טירת דונבגן (Dunvegan castle):טירה חמודה עם גנים מאוד יפים(בשלב בזה הרגשנו שמיצינו את הטירות).

מזקקת הויסקי - Talisker : אין בעיה לכניסה להריוניות, יש בעיה לכניסה לילדים מתחת לגיל שמונה ולכן ויתרנו על כניסה לשם, גם ככה נראה לי שזה פחות מדבר למי שלא חובב וויסקי.

מפלי מילט (Mealt Falls and Kilt Rock) : נקודה יפה לעצירה בתצפית מלמעלה על צוק מרהיב (kilt rock) עם מפל מרהיב עוד יותר שיורד אל הים הגדול(mealt falls).

: The Quiraing .נקודת תצפית גבוהה על אגם מוקף בגבעות ירוקות

העיירה פורטרי (Portree) :עיירה חמודה לקנות בסופר, ללון בה ולשבת במסעדות. ישבנו במסעדה אחת מאוד ממולצת- The Granary. מקומות נוספים לראות שפסחנו עליהם עקב גשמים וזרימה שונה של הטיול- אגם ומפלי Rha בעיירה Uig.

⁦⁩ אולפול (Ullapool) : אולפול היא עיירת דייג מקסימה בצפון סקוטלנד שהגענו אליה ללילה אחד. השיקול שלי היה שמרחק הנסיעה מסקאי מזרחה לאינברנס הוא כשלוש שעות וכך גם לאולפול שממוקמת צפונית לאינברנס ובמרחק שעה בלבד מאינברנס, אז בהחלט שווה לילה שם ואכן היה שווה. המקום פשוט חלומי. ישנו במלון שנקרא harbour house. המלון נעים, נקי ומרגיש די חדש, החדר עצמו והמיטה קטנים, אך ללילה אחד זה מספיק. המיקןם שלו נהדר, יש לובי גדול למטה עם מתחם דשא רחב שמוריד לחוף קסום, עם אבנים שעמית נהנה לזרוק לים ותצפית על הסירות. יצא לנו מקסים להגיע בתזמון שהגענו. הגענו בזמן תחרות למטרת צדקה שמתקיימת כל שנה באותו שבוע באוגוסט שבה זוגות או שלשות של תושבים שמעוניינים להשתתף תורמים חמישה פאונד לאדם, מתחפשים, נקשרים אחד לשני ועוברים בין הפאבים ומזמינים שם משקאות תמורת חתימות (כל פאב שלוקח חלק בתחרות תורם עשרים פאונד) הזכייה תלויה במספר התושבים המצביעים לך, יצירתיות התחפושת ומענה על שאלות נכונות בחידות שהם מקבלים בכל פאב שאליו הגיעו.

⁦⁩ אינברנס Inverness : עיר הבירה של ה-Highlands היא העיר הכי מפותחת באזור , אך עדיין עיר רגועה ושלווה עם קסם של פעם. מבנים יפים, נהר הנס שעובר במרכזה והשחפים ומיני הציפורים שעטים מעליה ומשמיעים קולות שנותנים לכם תחושה שאתם באיזה סרט. בילינו שם שני לילות. מה יש לעשות שם- בעיר עצמה אין יותר מדי חוץ מסיבוב נחמד בעיר, קניות(יש פראיימרק), מסעדות רבות(ממליצים על מסעדת ) והטירה של העיר עם ההיסטוריה שלה, אנחנו ויתרנו על ביקור בטירה אחרי שראינו כבר ארבע טירות. מיקומה של אינברנס טוב לטיולים מסביבה בערי המבצר שמקיפות אותה. אטרקציה נוספת היא ביקור באגם נס הידוע( Loch Ness) ובשאריות מצודת ארקהרט . מרכז מבקרים שבו מסבירים על התגליות והעדויות של נסי, המפלצת שנראתה באגם. היה נחמד, עמית לא הפסיק לשאול ולהתעניין בה מאותו רגע. יש אתר מבקרים שמיועד ספציפית לילדים כמה דקות נסיעה משם Nessiland, אבל אנחנו החלטנו לוותר, כי הבנו שהוא לא משהו ובמיוחד בגלל הגשם שתפס אותנו. היה יום ממש סוער שגרם לנו לקחת יום מנוחה יחסית במלון ובערב, כשהייתה הפוגה מהגשם, יצאנו לטייל קצת בעיר ויום למחרת לקחנו ברגוע רק בשיטוט בעיר. העיר באמת מקסימה באווירה שלה. אכלנו במסעדה מצויינת של מלון ב-Nicky Tam's Restaurant and Bar.

הסכר בפיטלוכרי (Pitlochry Dam): ביציאה מאינברנס לכיוון צפון אנגליה עברנו בסכר נחמד בעיירה פיטלוכרי. ניתן לראות שם את תחנת החשמל ובימים אחרים, כנראה, גם את דגי הסלמון וסולמות הדגים שאנחנו לא זכינו לראות.

נקודת התצפית היפה Queen's View: מרחק הליכה של כמה מאות מטרים לנקודת תצפית יפה של הרים ואגם גדול ומקסים וגם בית קפה נחמד סמוך.

לאחר מכן החלטנו שראינו המון טבע ובדרך ליעד הבא- אזור האגמים, שנמצא בצפון אנגליה ננסה לעשות עצירה לאכילה בלבד בעיר גלזגו שהייתה בדרכנו. ממה שקראנו אין יותר מדי מה לעשות בעיר עצמה. אכלנו במסעדה מומלצת של מנות קטנות וטעימות בשם Ox & Finch וסיימנו את הטיול בחלק של סקוטלנד:).